Інститут зовнішньополітичних досліджень

укр
eng
+38 (044) 287 52 58

Інститут зовнішньополітичних досліджень

тел. +38 (044) 287 52 58

Дії росіян - є геноцидом, який російське військово-політичне керівництво охрестило “денацифікацією”

Фото: Нюрнберзький процес
Джерело: Deutsche Welle

 

Російська Федерація за 8 років війни принесла багато страждань українському народу. Після вторгнення 24 лютого кількість скоєних росіянами злочинів сягнули колосальних масштабів. З перших хвилин вторгнення, росіяни порушували міжнародне гуманітарне право та правила ведення війни, починаючи з атак на цивільні об’єкти, продовжуючи навмисними вбивствами, “сафарі” на українських громадян, викраденнями, гвалтуваннями, знищеннями цілих міст і сіл. У перші місяці війни стало зрозуміло, що дії росіян - є геноцидом, який російське військово-політичне керівництво охрестили “денацифікацією”. 

З кожним новим скоєним злочином росіяни вірили, що наближаються до зламу морального духу українців, однак, фактично зміцнювали їхню готовність чинити опір та готовність партнерів допомагати Україні. Станом на кінець 2022 року партнери України як ніколи об’єдналися навколо її підтримки. Офіційний Київ отримує новітні системи ППО, проти РФ готуються ввести вже 9-й пакет санкцій і все більше європейських інституцій визнають Росію державою-терористом. Окрім цього вже обговорюються правові механізми конфіскації російського майна на користь України та організації трибуналу, який покарає росіян, винних у злочинах в Україні. Прогрес у питанні створення трибуналу є революційним процесом і президент України чи не у кожній своїй промові наголошує на його необхідності. 

Сьогодні вже не тільки представники України відстоюють необхідність покарання російського керівництва за злочини, але й деякі високопосадовці країн Європи. Зокрема Міністр закордонних справ Чехії у інтерв’ю для Радіо Свобода заявив, що переконує партнерів приєднатися до даної ініціативи і все більше країн погоджуються з тим, що трибунал потрібен. Серед країн, які вже висловлювались на підтримку створення трибуналу окрім Чехії можна назвати Францію, Нідерланди, Канаду та Великобританію, країни Балтії, Німеччину в особі президента Штайнмаєра. Також створення такого трибуналу підтримали Парламентська асамблея Ради Європи, Європарламент, Парламентська асамблея НАТО, Парламентська асамблея ОБСЄ. Особливу роль у просуванні даної ідеї займає президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн. В Україні вже діє робоча група, яка займатиметься опрацюванням питання створення спеціального міжнародного трибуналу щодо притягнення до відповідальності винних в агресії проти України. 

Наразі механізм притягнення росіян за злочини проти України знаходиться у стані розробки. Експерти намагаються вирішити яким чином в межах міжнародного права можна було б покарати російське керівництво разом з військовослужбовцями. Варіант з Міжнародним кримінальним судом (МКС) виглядає малоймовірним. Міжнародний кримінальний суд у Гаазі, який розслідує злочини Росії проти України, може переслідувати за геноцид, злочини проти людяності та військові злочини. Але встановити юридичний зв’язок між конкретними злочинами та вказівками з Кремля досить непросто, а тому довести пряму провину Путіна та політичних лідерів Росії буде складно. На додаток, нині МКС може розглядати злочин агресії тільки через звернення Ради Безпеки ООН, де Росія має право вето, або якщо і агресор, і держава-жертва ратифікували Кампальські поправки до Римського статуту, чого ні Росія, ні Україна не зробили.

Одним з можливих шляхів є створення спецтребуналу через голосування Генасамблеї ООН. Таке рішення вимагатиме політичної волі більшості країн-членів Організації Об’єднаних Націй. Протягом війни збиралась потрібна кількість голосів для голосувань, що стосувались російської агресії. Однак, питання створення спецтребуналу вимагатиме більшої рішучості від міжнародного співтовариства. Серед держав існують різні погляди на шляхи розв’язання російської агресії. На додаток, держави можуть побоюватися погіршення відносин РФ. Чим більших втрат зазнає РФ, тим більша вірогідність того, що незахідні країни підтримають ініціативу зі створення трибуналу над Росією. В історії були прецеденти, коли судові процеси стосувалися керівництва великих держав: Нюрнберзький та Токійський процеси. Однак, це відбувалося вже після капітуляції даних країн у війні. Ще одним варіантом є створення трибуналу на підставі міжнародного договору з максимально можливим колом сторін.

Постає питання відповідальних за злочини в Україні та шляхів виконання рішень потенційного трибуналу. Доктор юридичних наук, голова Комітету Верховної Ради з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва, Олександр Мережко, вважає, що суб’єктами трибуналу мають стати російський президент Путін, міністр закордонних справ Лавров, міністр оборони Шойгу та прем’єр-міністр Росії Мішустін. “До кола суб’єктів злочину агресії слід також зарахувати міністрів економіки, фінансів, інформації, керівників правлячої політичної партії, керівництво російської Думи, економічних лідерів країни, завдяки яким функціонувала російська військова машина, пропагандистів, а також, можливо, навіть тих російських релігійних лідерів, які роздмухували антиукраїнську пропаганду” - пише науковець. Що важливо, Мережко виокремлює не тільки фізичних осіб, але й російські організації, проводячи паралелі з судом над нацистською Німеччиною. Так, до суб’єктів трибуналу пропонується причислити такі злочинні репресивні органи як ФСБ, російські політичні партії і такі пропагандистські телекомпанії як Russia Today.

Навіть, якщо трибунал визнає російських високопосадовців винними, постане питання виконання вироку. Можливим варіантом розвитку подій є зміна влади в Росії, яка погодилася б видати колишніх керівників РФ. Однак, за більш реалістичного сценарію Володимир Путін залишиться при владі і країнам-партнерам доведеться розробляти механізми ізоляції російського диктатора. Таким чином, державам, що підтримають трибунал потрібно буде переконати інші держави відмовитись від співробітництва з путінською Росією та бути готовими впроваджувати обмежувальні заходи проти країн, що продовжили таке співробітництво. 

Створення спеціального трибуналу для судового переслідування політичного і військового керівництва Росії та виконання його майбутнього рішення - складне завдання. Однак, даний процес вже запущений, не зважаючи на весь скепсис на початковому етапі. Українська дипломатія активно просуває зазначену ініціативу, яка є складовою частиною мирного плану України. Реалізація ідеї зі створення трибуналу матиме значний вплив на подальший розвиток міжнародних відносин у 21 столітті. Військові злочини, скоєні росіянами не повинні повторитися, тому інші потенційні агресори мають знати, що за військовими злочинами неодмінно слідує покарання і суд над російським керівництвом має стати не тільки елементом відновлення справедливості, але й важливим стримуючим фактором.


Sources:

1. Andrii Smyrnov, We Need a Special Tribunal to Put Putin and His Regime on Trial, 23.09.2022, URL: https://time.com/6216040/putin-war-crimes-tribunals/

2. Пітер Дікінсон, Покарати Путіна та Ко. Чи є шанс створити трибунал для Росії, 14.12.2022, URL: https://nv.ua/ukr/opinion/zelenskiy-zaklikav-stvoriti-tribunal-dlya-putina-viyna-rosiji-ostanni-novini-50290686.html

3. Олександр Мережко, Міжнародний трибунал для Путіна і його поплічників: як можна їх покарати, 01.06.2022, URL: https://zn.ua/ukr/LAW/mizhnarodnij-tribunal-dlja-putina-i-joho-poplichnikiv-jak-mozhna-jikh-pokarati.html