Інститут зовнішньополітичних досліджень

укр
eng
+38 (044) 287 52 58

Інститут зовнішньополітичних досліджень

тел. +38 (044) 287 52 58

Тривала боротьба України з корупцією зазнала фіаско

Конституційний суд України (КС України) визнав неконституційною статтю 368-2 Кримінального кодексу України (ККУ), яка передбачала покарання чиновників за незаконне збагачення. Своє рішення суд пояснив тим, що ця стаття порушує принцип презумпції невинуватості та неприпустимості притягнення особи до відповідальності "за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів".

Відповідне подання до Конституційного суду ще в грудні 2017 року направили 59 народних депутатів. Частина з них "проходять" у кримінальних справах за цією статтею. При цьому понад 20 підписантів конституційного подання у 2014 році голосували за статтю 368-2 саме в цій редакції. Рішення Конституційного суду - обов’язкове і не підлягає оскарженню.Декриміналізація незаконного збагачення означатиме повну амністію для абсолютно всіх посадовців зі сумнівними статками і практично нівелює всю антикорупційну реформу в Україні. Так вважають представники 11 антикорупційних організацій України, які оприлюднили відповідну спільну заяву. Рішення про неконституційність цієї статті Кримінального кодексу матиме зворотну дію в часі. В НАБУ вже підтвердили, що рішення Конституційного суду означає, що всі кримінальні провадження в частині, що стосується незаконного збагачення підозрюваних осіб, будуть закриті. Так само як і справи, які вже слухаються в суді.

У парламентській фракції Блоку Петра Порошенка (БПП) вже заявили, що вони ініціюють "термінову" розробку законопроекту, де стаття про незаконне збагачення буде "повністю відповідати Конституції". Президент Петро Порошенко, коментуючи рішення Конституційного суду, також вже поспішив заявити, що подасть у парламент новий проект закону про відповідальність чиновників за незаконне збагачення. Глава держави запевняє, що нова редакція статті буде виписана так, що "комар носа не підточить".

Проте, навряд чи можна сподіватись на щирість Президента, який постійно гальмував впровадження антиконституційних реформ, тож підконтрольній Порошенку Конституційний суд своєчасно йому в цьому підіграв. Адже немає 100% гарантії, що Порошенку вдастся переобратися на другий президентський термін, і тоді сама антиконституційна реформа може стати для нього і для корумпованих суддів безпосередньою загрозою опинитись на лаві підсудних. Оцінюючи таку заяву президента Порошенка, виконавчий директор Центру протидії корупції Дарина Каленюк зазначає: "Це цинічне окозамилювання. Наслідки рішення Конституційного суду незворотні. Це рішення не можна замінити новим законом. Якщо буде новий закон про незаконне збагачення, то він буде діяти на ті вчинки, які були скоєні вже після вступу в силу цього закону. Це означає, що буде повна амністія для корупціонерів, які незаконно збагачувалися", - наголошує експертка.[1]

В той же час країни G7 спільно зі Світовим банком закликали українську владу активізувати зусилля для забезпечення ефективності антикорупційних правових інститутів, відновивши кримінальну відповідальність за незаконне збагачення у відповідності до міжнародних стандартів. Відповідну заяву розміщено у Twitter французького головування y групі послів G7 у Києві в понеділок, 4 березня. У заяві стверджується, що нещодавнє скасування відповідальності за незаконне збагачення у Кримінальному кодексі є "значною поразкою у боротьбі з корупцією в Україні". "Це послабило вплив усієї антикорупційної архітектури, включно з Вищим антикорупційним судом, який незабаром має бути створений і, як очікувалося, мав винести рішення щодо значної кількості справ про незаконне збагачення, а також вплинуло на спроможність НАБУ розслідувати корупцію у вищих ешелонах влади"2, - йдеться у заяві.

Країни G7 та Світовий банк підкреслюють, що поточні розслідування за незаконне збагачення давали надію на притягнення до відповідальності тих, хто скористався службовим становищем для особистого збагачення. Вони зазначають, що практика кримінального покарання за незаконне збагачення діє у багатьох країнах світу. "Суди у всьому світі визнали, що покарання за незаконне збагачення – це потужний інструмент у боротьбі з корупцією"2, - мовиться у заяві. "G7 та Світовий банк закликають українську владу активізувати свої зусилля для забезпечення ефективності антикорупційних правових інститутів, включно з відновленням кримінальної відповідальності за незаконне збагачення відповідно до принципів ООН, ОЕСР та ЄСПЛ, а також знайти спосіб продовжити десятки розслідувань та кримінальних переслідувань, завершення яких було поставлене під загрозу цією постановою", - наголошується у заяві.[2]

В свою чергу Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні (EUACI) спростувала докази Конституційного суду на підтримку скасування кримінальної статті про незаконне збагачення. «Спільним зауваженням до аргументів на конституційному поданні є їх загальний характер»3, – повідомили в ініціативі ЄС, передає «Європейська правда». У конституційному поданні від 12 грудня 2017 року зазначається, що частина 1 статті 368-2 Кримінального кодексу України (КК) суперечить конституційним принципам захисту від самозвинувачення, презумпції невинуватості, праву на справедливий судовий розгляд і рівність сторін, принцип законності, принцип «non bis in idem» і принцип відсутності зворотної дії в часі. Крім того, стаття не вимагає від обвинуваченого давати будь-які пояснення та не зобов’язує в прямій формі обвинуваченого надавати інформацію. «Статтю 368-2 КК слід тлумачити у світлі інших положень КК, що встановлює загальні правила застосування кримінального права в часі. За таким тлумаченням немає підстав стверджувати, що визначення незаконного збагачення передбачає застосування закону зі зворотною силою», – вважають в EUACI.[3]

Таким чином, Україна здобуває вкрай негативну репутацію на міжнародній арені, оскільки з одного боку Україна веде боротьбу з корупцією всередині країни і в той же час скасовує статтю про незаконне збагачення. І тому не дивно чому ми отримали багато гострої критики на адресу України. Звичайно, що ухвалення цього рішення вигідне для самих корупціонерів, проте воно становить велику загрозу відносинам з нашими партнерами. Віповідно, не можна не погодитись з тим, що висока політизованість Конституційного суду зводить нанівець боротьбу України з корупцією.

 


[1]https://www.dw.com/uk/скасування-статті-про-незаконне-збагачення-амністія-хабарників-в-україні/a-47718803

[2] https://www.eurointegration.com.ua/news/2019/03/4/7093527/

[3]https://ua.news/ua/u-yes-ne-vyyavyly-pidstav-dlya-skasuvannya-vidpovidalnosti-za-nezakonne-zbagachennya-v-ukrayini/