Наприкінці 2019 року, 20 листопада, Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову, якою вніс зміни до Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Оновлений план враховує поглиблення двосторонніх відносин Україна – ЄС та низку ухвалених двосторонніми органами асоціації рішень за останні роки. План заходів спрямований на виконання цілей Програми діяльності Уряду, а саме досягнення відповідності України критеріям членства в Європейському Союзі. Рішення Уряду дозволяє «перепрошити» програмне забезпечення для операційної системи європейської інтеграції України. Це пришвидшить рух України до ЄС, паралельно зробить такий рух більш прозорим, а владу – реально підзвітною громадянам України.[1]
12 грудня 2019 року Верховна Рада України ухвалила Закон №2172 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду». Ухвалення відповідного закону є однією з останніх умов, які має виконати Україна для початку переговорів із ЄС щодо підписання перших договорів про запровадження "промислового безвізу", тобто спрощеного експорту промислових товарів з України до ЄС без додаткової сертифікації. Законом також на виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції, передбачених Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, приводиться чинне законодавство України у сфері державного ринкового нагляду у відповідність до вимог законодавства Європейського Союзу.[2]
Тим не менш, загалом згідно звіту за 2019 рік парламент, уряд та інші органи виконавчої влади минулого року виконали лише 37% від запланованих завдань за Угодою про асоціацію з ЄС – це найнижчий показник за останні роки. Найвищий рівень виконання завдань показав уряд – 53% від заходів, передбачених згідно з планом. Верховна рада виконала всього 12% завдань, інші органи державної влади – 21%. "Протягом 2019 року було виконано 100% завдань у сферах "Політичний діалог, національна безпека та оборона", "Освіта, навчання, молодь", "Фінансове співробітництво та боротьба з шахрайством", а також "Соціальна політика і трудові відносини", - сказано у звіті.
Найгірший прогрес Україна показала у сферах "Статистика і обмін інформацією", "Управління державними фінансами" та "Захист прав споживачів". Станом на 1 січня 2020 року, загальний прогрес виконання Угоди про асоціацію розрвхованого на десятирічний період (2014-2024 роки) склав 43%. "Найбільшого прогресу за весь час імплементації Угоди про асоціацію досягнуто у сферах "Політичний діалог, національна безпека та оборона" - 86%, "Юстиція, свобода, безпека, права людини" - 82%, "Державні закупівлі" - 80%, "Технічні бар’єри у торгівлі" - 79%, "Підприємництво" - 76%", - йдеться у звіті. Україна значно відстає від графіка виконання своїх зобов’язань за угодою у таких сферах, як "Транспорт, транспортна інфраструктура, поштові та кур’єрські послуги" (19%), "Фінансовий сектор" (22%), "Енергетика" (29%).[3]
На жаль, рік виборів не став роком успіху в європейській інтеграції. Радше навпаки. Найбільш промовиста цифра: показник загального прогресу у виконанні Угоди. На початок 2019 року він склав 42%. За рік, на початок 2020-го, уряд звітує про 43% загального прогресу."Для нас самих цей результат виявився дещо несподіваним. Напевно, є сенс відійти від принципів нарахування балів за проміжну роботу і оцінювати лише виконані завдання. А так виходить, що остаточне впровадження необхідних реформ, яке було найскладнішим, отримало дуже помірну оцінку", – неофіційно пояснюють в офісі віцепрем'єра з євроінтеграції. Втім, без підготовчої роботи реформи також не провести. А з ними "не слава богу". Бо із завдань, розпланованих у графіку на 2019 рік, було виконано тільки 37%. Це – найнижчий прогрес поточного року за час виконання Угоди.Так, у звіті за 2018 рік цей показник склав 52%, за 2017 – 41%.
В уряді нагадують, що були змушені не лише виконувати поточні завдання, а й "підтягувати старі борги". Це є правдою (та й у минулі роки це пояснення звучало). Особливо у тому, що стосується ВР – проваливши виконання плану-2019, за осінь Рада дійсно підтягнула показники минулих років. Низький результат 2019 року можна пояснити двома виборчими кампаніями. Із цієї логіки випливає, що результати нинішнього року мають бути геть іншими. Тим більше, місцеві органи влади (а цього року країну чекають лише планові місцеві вибори) майже не задіяні у виконанні Угоди про асоціацію. Проте чи спрацює ця логіка? Певну відповідь може дати результати двох перших місяців. [4]
Вже 13 лютого 2020 року Президент України Володимир Зеленський узгодив із Єврокомісаром Варгеї пріоритети співпраці України та ЄС на 2020 рік. Серед них – підписання Угоди про спільний авіаційний простір, початок переговорів про так званий промисловий безвіз, поглиблення співробітництва у цифровій сфері, взаємодія у рамках «Європейської зеленої угоди», початок системного оновлення додатків до Угоди про асоціацію. Сторони обговорили прогрес у реалізації системних реформ в Україні, зокрема в контексті імплементації Угоди про асоціацію, та домовилися про подальшу підтримку з боку ЄС для забезпечення економічного зростання країни. Володимир Зеленський зауважив, що Україна чекає на інвестиційну підтримку Європейського Союзу та держав – членів ЄС. [5]
Підсумовуючи вищевикладене, 2019 рік показав, що попри низький поріг виконання Угоди про Асоціаії з ЄС новообрана влада продовжує роботу над євроінтеграцією України. Згідно даного звіту Україні потрібно покращувати свої результати, і особливо це стосується досягнення якомога швидше промислового безвізу з Європейськийм Союзом, яке неодмінно стане важливим досягненням нашої країни в рамках Угоди. Також, влада України в подальшому має зосередитися на тих аспектах, в яких ми значно відстаємо, а саме: "Транспорт, транспортна інфраструктура, поштові та кур’єрські послуги", "Фінансовий сектор"та "Енергетика".
[1]https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-vnis-zmini-do-planu-zahodiv-z-vikonannya-ugodi-pro-asociaciyu-ukrayini-z-yes
[3] https://www.eurointegration.com.ua/news/2020/03/3/7107037/
[4] https://www.eurointegration.com.ua/articles/2020/03/3/7107041/