Інститут зовнішньополітичних досліджень

укр
eng
+38 (044) 287 52 58

Інститут зовнішньополітичних досліджень

тел. +38 (044) 287 52 58

План «Козака - Єрмака» як втілення російської «миротворчості» на Донбасі

Як відомо 11 березня 2020 року в Мінську, в рамках Тристоронньої  контактної групи по врегулюванню конфлікту на Донбасі була підписана Домовленість про створення Консультативної ради, так званий План  «Козака - Єрмака».  В Консультативну раду, передбаченою цим Планом, мають увійти по 10 представників від України і бойовиків "ЛДНР" з правом вирішального голосу, а також по одному представнику від ОБСЄ, Німеччини, Франції та Росії з правом дорадчого голосу. Рада "фіксує суб'єктність ОРДЛО" і дає Росії  статус гаранта-спостерігача нарівні з Німеччиною, Францією та ОБСЄ. "Основним завданням Ради є здійснення діалогу, консультацій та вироблення пропозицій щодо проектів політичних і правових рішень з врегулювання конфлікту, відповідно до комплексами заходів, в тому числі щодо проведення виборів в окремих районах Донецької та Луганської областей України"[1]. Також в документі йдеться про "необхідність всеосяжного політичного врегулювання конфлікту", однак нічого не сказано про необхідність негайного припинення вогню, стійкого режиму тиші і забезпечення всіх умов безпеки, необхідних для політичного процесу[2].

Склад Ради має бути визначений як мінімум за три дні до першого засідання. В Офісі президента України заявили, що рішення про створення Консультативної ради було прийнято після консультацій з представниками ОБСЄ, Франції та Німеччини про виконання домовленостей саміту "Нормандське четвірки", що відбувся в грудні 2019 року[3]. Рішення про створення консультативної ради мало бути підписано 25 березня 2020 роки після консультацій з представниками ОБСЄ, Франції та Німеччини.

Навіщо Президенту Володимиру Зеленському стало потрібно визнавати суб’єктність ОРДЛО, якщо до цього протягом 6 років Україна таку «суб’єктність» категорично відкидала? Очевидно, що закінчення війни з Росією, до  якого він так прагне, у форматі врегулювання внутрішнього конфлікту на Донбасі мирними дипломатичними засобами неможливе без досягнення компромісу з ДНР/ЛНР чи ОРДЛО. Без визнання їх суб’єктності такий компроміс видається недосяжним. Саме тому в Плані «Козака-Єрмака» і передбачено визнання такої їх суб’єктності через включення до «Консультаційної ради». В свою чергу, визнання суб’єктності цих непідконтрольних територій потягне за собою визначення їх «особливого статусу» з подальшим включенням їх в конституційне поле України. Це призведе до федералізації державного устрою України з подальшими фатальними наслідками для її державного суверенітету.

З боку ж Росії, необхідною умовою для досягнення такого компромісу буде закріплення за нею статусу «гаранта», що вже передбачено в Плані «Козака-Єрмака». Виконання Росією функції гаранта безпеки і підтримання миру при такому сценарії «об’єднання» непідконтрольних територій Донбасу з Україною буде передбачати розміщення російських військ на цих територіях, які у випадку порушення «особливого статусу ОРДЛО», чи умов компромісу можуть вдатися до широкомасштабної воєнної операції з «примусу до миру», як це сталося у випадку 5-ти денної російсько-грузинської війни 2008 року. При цьому обов’язковою умовою підтримання миру стане повна демілітаризація не тільки непідконтрольних територій Донбасу, але й усієї України, як це вже було передбачено в «Меморандумі Козака» щодо Молдови. В такому разі над Україною нависне загроза повної капітуляції (аншлюс), окупація її території російськими військами, або переростання локальної в широкомасштабну війну з Росією.

Очевидно, що при такому сценарії Україна не поверне собі окуповані території і не відновить контроль над ділянкою українського державного кордону. Непідконтрольні території Донбасу при цьому отримають широкі можливості утвердити себе в статусі незалежних квазі-держав, подібних до Абхазії, Південної Осетії чи Східного Тімору з подальшим приєднанням до Росії, чи і надалі  залишатись під її протекторатом, або ж виступати в якості воєнного плацдарму для розгортання російських військ з метою їх подальшого наступу і захоплення нових українських територій.

Очевидно, що таку загрозу усвідомлює, насамперед, громадянське суспільство України, яке виразило різкий протест втіленню плану «Козака-Єрмака». Його оголошення навіть призвело до утворення опозиції в лавах парламентської монобільшості правлячої партії «Слуга народу»[4].

Влада зреагувала на таку реакцію суспільства і запевнила словами віце-прем'єр міністра, міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Олексія Резнікова, що 25 березня 2020 року, як попередньо планувалось, ніякого рішення по створенню «Консультативної ради» згідно плану «Козака-Єрмака» на засіданні Тристоронньої контактної групи в Мінську прийнято не буде [5]. Напередодні запланованої на 30 квітня 2020 року зустрічі в «нормандському форматі», спікер Верховної Ради Дмитро Разумков заявив, що в Раді поки що немає ініціатив щодо імплементації «формули Штайнмаєра». Запевнення спікера підтвердив і голова парламентського комітету із зовнішньої політики Андрій Мережко, зазначивши що ніяких прямих переговорів між Україною та ОРДЛО не було і не буде, ніякого статусу спостерігача РФ не отримає[6].

Зі свого боку, міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров виступив на захист Єрмака і звинуватив Україну в зриві «нормандської четвірки» в Берліні. За його словами, всі питання, узгоджені в Парижі, блокуються і в контактній групі, і в українському парламенті, і в українському уряді. Лавров також зазначив, що коли Андрій Єрмак під час переговорів у Мінську “намагався зсунути з мертвої точки” переговори по Донбасу, у владі ці спроби Єрмака “торпедуються і звучать звинувачення у державній зраді”[7]. Він також розкритикував Німеччину за те, що на порядку денному онлайн-зустрічі міністрів закордонних справ “нормандської четвірки” немає нічого щодо “формули Штайнмайєра” та щодо того, як закріпити в українському законодавстві на постійній основі особливий статус Донбасу.

Зробивши паузу щодо створення «Консультативної ради» за Планом «Козака-Єрмака», українська сторона ініціювала на черговому засіданні Тристоронньої контактної групи 22 квітня 2020 року у формі відеоконференції, створення робочої групи за участю представників прикордонних і митних служб України та Росії і посередників з ОБСЄ для формування механізму відновлення Україною контролю над втраченою ділянкою державного контролю. В той же час, на цьому засіданні українська сторона «категорично відкинула» можливість закріплення «особливого статусу» ОРДЛО в Конституції України[8].

Та незважаючи на те, що можливість створення таких груп передбачена пунктом 13 «Комплексу заходів по виконанню Мінських угод» очевидно, що Росія не допустить втілення такого механізму. Цього не можуть не усвідомлювати в офісі Президента України. Тому скоріше за все ініціатива щодо створення робочої групи з представників прикордонних та митних служб України і Росії спрямована на те, щоб відволікти увагу українського суспільства від плану «Козака-Єрмака». Росії також вигідно підіграти ці ініціативі, завдяки якій вона може поправити свій імідж миротворця в очах міжнародного співробітництва і «гаранта» виконання Мінських угод. На думку військового експерта Михайла Жирохова «цілком можливо, що на такий крок Кремль міг піти, щоб в позитивному тлі показати Андрія Єрмака та його миротворчі зусилля»[9].

11 квітня 2020 року Президент Володимир Зеленський, знаходячись з робочим візитом в зону проведення операції об’єднаних сил (ООС) заявив, що в нього «посилилось бажання закінчити війну і досягти миру». Що ж до квітневого саміту у «нормандському форматі» який був перенесений на 30 квітня 2020 року, міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба на своєму брифінгу в цей день заявив, що наразі визначити дату проведення наступного саміту зарано[10]. Натомість замість саміту глав держав, в цей день була проведена зустріч голів МЗС «нормандської четвірки» у форматі відеоконференції, яка тривала півгодини. Зі слів Кулеби, певна частина розмови була присвячена “спробам російського колеги завести інтерпретацію реальності в прямий діалог між Києвом та так званим Донецьком та Луганськом”. Д. Кулеба наголосив, що Україна готова говорити з українцями, які проживають на окупованих територіях, але не з незаконними формуваннями[11]

Пізніше, в день засідання ТКГ у форматі відеоконференції 22 квітня 2020 року В. Зеленський уточнив термін, протягом якого він прагне реалізувати це бачення: «Я впевнений в тому, що за мою каденцію ми закінчимо війну, упевнений особисто». Цю впевненість він пов’язує з роботою ТКГ в Мінську, зустрічі якої відбуваються щотижня в режимі відеоконференції. «Тобто ми прискорили цей процес, і будуть результати. Після кожної Мінської зустрічі має бути папір, що ми про щось домовилися і крок вперед ми зробили». За його словами, «якщо Мінський процес не буде працювати, то ми будемо міняти тактику». «Я говорив, що готовий чекати один рік, готовий працювати один рік. Якщо Мінський процес не буде працювати, то ми будемо міняти тактику. Ми до цього готові - рік ще не пройшов»[12]

Виходячи з таких переконань президента постає питання: яких результатів планується досягти і яка тактика буде обрана для їх досягнення? Зазначений намір Президента В.Зеленського став свідченням того, що обрана ним тактика завершення війни і досягнення миру у форматі розв’язання внутрішнього конфлікту на Донбасі виключно мирними дипломатичними засобами не здатна привести до тих результатів, на які він розраховує, тобто: повернення окупованих територій, відновлення втраченого контролю над ділянкою українського кордону і досягнення миру. Адже перехід від класичної до дипломатії, побудованої на непублічних кулуарних домовленостях є наочним свідченням цього.

Усвідомлення хибності такого шляху вже є першим кроком виходу з глухого кута парадигми «врегулювання внутрішнього конфлікту на Донбасі». Обнадійливим в цьому сенсі виглядає виступ Д. Кулеби  на брифінгу після завершення зустрічі голів МЗС «нормандської четвірки» у форматі відеоконференції, в якому він позначив  Росію в ТКГ як державу агресора, а не «посередника», Україну як державу, що захищається від агресії, а ОБСЄ як посередника.  Інституалізація України та Росії саме в таких статусах відповідає існуючої реальності, а від так відкриває віддалену перспективу завершення війни.

 


[1]Нові мінські протоколи. Документ. https://dt.ua/POLITICS/novi-minski-protokoli-dokument-341404_.html

[2] Там само.

[3] Там само.

[4]Ряд депутатов "Слуги народа" просят Зеленского вернуть минские переговоры в поле законодательства Украины: все договоренности должны вестись исключительно с РФ. https://censor.net.ua/news/3181378/ryad_deputatov_slugi_naroda_prosyat_zelenskogo_vernut_minskie_peregovory_v_pole_zakonodatelstva_ukrainy

[5]Решение о создании "Консультативного совета" с ОРДЛО в среду подписываться не будет – Резников:https://www.ostro.org/general/society/news/587281/

[6]Никаких прямых переговоров между Украиной и ОРДЛО не было и не будет: никакого статуса наблюдателя РФ не получит, - "слуга народа" Мережко: https://censor.net.ua/news/3181670/nikakih_pryamyh_peregovorov_mejdu_ukrainoyi_i_ordlo_ne_bylo_i_ne_budet_nikakogo_statusa_nablyudatelya

[7]Лавров виступив на захист Єрмака і звинуватив Україну в зриві саміту “нормандської четвірки” в Берліні: https://aspi.com.ua/news/novini-svitu/lavrov-vistupiv-na-zakhist-ermaka-i-zvinuvativ-ukrainu-v-zrivi-samitu-normandskoi

[8]Украина в Минске отвергла пожелания России по Донбассу. https://hvylya.net/news/205622-ukraina-v-minske-otvergla-pozhelaniya-rossii-po-donbassu

[9]Минские переговоры: Эксперты не верят в работоспособность новой группы по возвращению. https://lifedon.com.ua/policy/policy_ukraine/51722-minskie-peregovory-eksperty-ne-veryat-v-rabotosposobnost-novoy-gruppy-po-vozvrascheniyu-granicy

[10]Визначати дату проведення зустрічі у «нормандському форматі» зарано – Кулеба: https://www.radiosvoboda.org/a/news-kuleba-normandska-chetvirka-samit/30585731.html

[11]Зустріч голів МЗС “нормандської четвірки” тривала півтори години: що обговорили. https://www.unn.com.ua/uk/news/1866784-zustrich-goliv-mzs-normandskoyi-chetvirki-trivala-pivtori-godini-scho-obgovorili

[12]«Упевнений особисто». Зеленський заявив, що закінчить війну на Донбасі до кінця президентського терміну.https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/zelenskiy-poobicyav-zakinchiti-viynu-na-donbasi-do-kincya-prezidentskogo-terminu-novini-ukrajini-50083715.html