Інститут зовнішньополітичних досліджень

укр
eng
+38 (044) 287 52 58

Інститут зовнішньополітичних досліджень

тел. +38 (044) 287 52 58

На сьомому році війни Україна, нарешті, почала активно відвойовувати власний інформаційний простір

Президент України Володимир Зеленський продовжує послідовну політику, спрямовану на боротьбу з російською гібридною війною в українському інформаційному просторі. Минулого місяця, 2 лютого, Зеленський своїм указом ввів негайно в дію рішення Ради національної безпеки і оборони (РНБО) «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» – і в результаті з ефіру в той же день, зникли три проросійські загальнонаціональні канали: 112, News One і ZIK. Наступним кроком в рамках боротьби за український інформаційний простір стало створення на базі Ради національної безпеки й оборони «Центру протидії дезінформації». Початок роботи даного центру заплановано вже на 16 березня. За словами Зеленського, у майбутньому центр має стати «міжнародним хабом у боротьбі з російською пропагандою та фейками в усьому світі». Президент нагадав, що зараз Україна знаходиться на передовій, зокрема, боротьби з російською пропагандою та згадав фейки держави-агресора про «распятого мальчика», «поезда фашистов-карателей» і «нас там нет». 

Раніше боротьбою з російськими фейками в Україні активно займались представники недержавних організацій, досить успішно викриваючи фейки країни-агресора. Проте, їхня діяльність була достатньо обмеженою в аудиторії.  Водночас, міністерство інформаційної політики України виявило свою неспроможність у боротьбі з кремлівською пропагандою. Результатом стало те, що велика кількість населення України протягом всіх років війни, й досі, живе в парадигмі російського інформаційного порядку денного. Тому, створення державної інституції, яка зможе співпрацювати з громадськими організаціями та координуватиме свою роботу з подібними інституціями європейських держав, є важливим кроком для протидії російській пропаганді. Як заявив міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко, центр разом з факт-чекінговими організаціями створить спільну платформу, щоб можна було не лише виявляти факти «фейків» і маніпуляцій, але також надавати правдиву позитивну інформацію про Україну. Основними напрямами роботи Центру буде виявлення, реагування, протидія, просвіта та комунікаційні проєкти. Заступник голови Виконавчого комітету реформ Олександр Ольшанський зі свого боку зазначив, що Центр протидії дезінформації координуватиме діяльність різних гілок влади, зокрема Міністерства культури та інформаційної політики, Національного інституту стратегічних досліджень, також будуть залучені спецслужби та створені підрозділи з моніторингу. 

В сучасних умовах політичного плюралізму в Україні та відсутності інструментів, що регулювали б засоби масової інформації, маніпуляція свідомістю громадян стає небезпекою для державної стійкості та стратегічного курсу держави. Євроатлантичний вектор України не є процесом незворотнім. Про це свідчить тогорічна конституційна криза та зростання рейтингу проросійських політичних партій наприкінці минулого року, які відкрито заявляють про наміри змінити закріплений в Конституції курс держави. Наразі головні українські канали належать олігархам та використовуються політичними партіями для просування власних ідей і формування необхідних негативних настроїв всередині країни. Оскільки інформаційний простір нічим не регулюється, працівники медіа звикли до вседозволеності, часто маніпулюючи фактами, поширюючи недостовірну інформацію в інтересах власників телеканалів. Яскравим прикладом згубного впливу такої політики стала щоденна критика опозиційними та проросійськими каналами закупівлі урядом індійської та китайської вакцини. Заблоковані канали Віктора Медведчука, які користувались достатньо високою популярністю серед населення, кожен день просували ідею про необхідність закупівлі саме російської вакцини «Супутник – V», відкидаючи будь-які інші варіанти. Результатом такої пропаганди та лобізму стала недовіра населення до закупленої вакцини та неготовність 52% населення вакцинуватись навіть безкоштовно, згідно з січневим опитуванням групи «Рейтинг». 

Оскільки Україна фактично знаходиться в стані війни, але військовий стан, безпосередньо, не було оголошено, держава має створити законодавчі запобіжники та регулювання, що дасть їй можливість захищати свій інформаційний простір. Тому, наступним кроком української влади має стати ухвалення закону про медіа, щодо якого протягом тривалого проміжку часу продовжуються дискусії. Як заявили в Національній раді з питань телебачення і радіомовлення, спротив ухваленню Закону «Про медіа» має на меті «закріпити ситуацію, в якій країна не зможе опиратися інформаційній окупації». «Все це маніпулятивно іменується боротьбою за свободу слова».

Варто відзначити, що законодавчі запобіжники мають навіть демократичні держави. Наприклад, в Німеччині немає спеціального закону, але існує таке поняття як експлуатаційна відповідальність. Іншими словами, той, хто утримує, наприклад, той чи інший веб-сайт, несе відповідальність і за його контент. І це стосується, звичайно, і мас-медіа, інтернет-версій газет або сторінок мовників. Але рівною мірою це стосується і звичайних користувачів, які утримують власну інтернет-сторінку. Така особа відповідає за зміст цієї сторінки. І якщо там з'являється неправдива інформація чи навіть маніпуляції або, наприклад, підбурення до протиправної діяльності, то за такі серйозні порушення відповідальність несе утримувач ресурсу.

 Окрім досвіду Німеччини можна пригадати політику Сполучених Штатів Америки періоду «холодної війни». Зусилля уряду США були спрямовані на протидію лівим політичним силам, які підтримувались Радянським Союзом. Тоді, в 1950 році було прийнято закон «Про внутрішню безпеку», який зобов'язував американську компартію та інші  організації, на які міг бути поширений цей закон, реєструватися в Міністерстві юстиції як «агенти іноземної держави», повідомляти дані про своїх членів, посадових осіб, фінансову та організаційну діяльність. За невиконання закону і відмову від реєстрації передбачалося покарання у вигляді тюремного ув'язнення на термін до 5 років і штраф в сумі до 10 тисяч доларів. Дії уряду США спрямовувались не на боротьбу зі свободою слова, дані заходи приймались для забезпечення стійкості держави від радянської загрози.

На сьомому році війни Україна, нарешті, почала активно відвойовувати власний інформаційний простір. Створення «Центру протидії дезінформації» в перспективі дозволить Україні ефективніше протидіяти гібридним загрозам з боку Російської Федерації. Дана ініціатива в найближчому майбутньому має бути доповнена законом «Про медіа», який вже протягом двох років не приймається Верховною Радою. Незрозумілою залишається позиція щодо даного закону спікера парламенту Дмитра Разумкова, який намагається дистанціюватися від певних рішень, які могли б зашкодити його подальшій політичній кар’єрі. Також, існує небезпека, що Росія відреагує на дані ініціативи шляхом подальшої ескалації  бойових дій на Донбасі, що пов’язано з поступовою втратою Кремлем ресурсів, які використовувались для інформаційного впливу на українське населення.

 

Використані джерела:

 

  1. https://www.pravda.com.ua/news/2021/03/9/7285965/
  2. https://www.president.gov.ua/news/andrij-yermak-prezentuvav-centr-protidiyi-dezinformaciyi-yak-67061
  3. https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3154474-u-nacradi-nagolosuut-na-neobhidnosti-uhvalenna-zakonu-pro-media.html
  4. https://www.dw.com/uk/%